Een triggerpoint bestaat uit kleine spiervezels die vast en verkrampt in elkaar zitten. Een spier met een triggerpoint trekt zich samen, wat voelbaar is als een strakke band. De spier wordt korter en slechter doorbloed en verzwakt uiteindelijk. Andere spieren gaan de taak van de verzwakte spier overnemen. Als dit langere tijd duurt, raken deze spieren overbelast. Als gevolg hiervan kunnen zich in deze spieren ook triggerpoints ontwikkelen, zo kan er ook sprake zijn van pijn “op afstand”. Er worden dus ook triggerpoints behandeld die niet direct op de plaats van de klacht zitten, maar welke wel herkenbare pijn veroorzaken.

Triggerpoint Therapie behandeling

Bij Triggerpoint Therapie wordt er manueel druk uitgeoefend op een triggerpoint met als doel de verkramping in de spier op te heffen en de spierfunctie te herstellen. Een andere behandelmethode bij triggerpoints is Dry Needling waarbij gebruik wordt gemaakt van acupunctuurnaalden.

Na de behandeling

Na een behandeling met Triggerpoint Therapie of Dry Needling voelt de behandelde spier de eerste uren gevoelig, stijf of beurs aan. Ook het aanspannen van de spier doet dan pijn. De napijn wordt geleidelijk minder. Meestal is de pijn na vijf dagen helemaal verdwenen. Om de nabehandeling zo goed mogelijk te laten verlopen krijgt u oefening mee voor thuis en wordt geadviseerd de behandelde spieren warm te houden door bijvoorbeeld een kruik of kersenpittenzakje.

Als u geen napijn meer hebt, zult u duidelijk merken dat de behandeling verbetering heeft gebracht. De uitstralende pijn die u voor de behandeling had, is (grotendeels) verdwenen. U kunt de spier beter bewegen, u kunt meer kracht zetten en kleine bewegingen kunt u beter coördineren. Ook kan de behandeling ervoor zorgen dat u zich helemaal fitter en meer ontspannen voelt. Afhankelijk van uw klachten hebt u een of meer behandelingen nodig.